Daredevil: Muž beze strachu 1
Daredevil se představuje v historkách z podsvětí – knihozrout.cz

Slovo omnibus spojené s komiksem získává i u nás stále větší popularitu, a to hned z několika důvodů. Prvním z nich je, že se jedná o pořádně tlusté komiksové knihy, které chvíli vydrží. Druhým důvodem pak je, že v nich čtenář nachází ucelené příběhy ze sešitových řad, které se u nás nikdy neprodávaly a ani prodávat nebudou.
Dost často se jedná o starší komiksové záležitosti, na které si našinec nemohl sáhnout, ale stojí za přečtení (Zejména komiksy nakladatelství Dark Horse), ale je tu i druhá možnost, kterou zvolilo nakladatelství Marvel. To se rozhodlo jít po jednotlivých komiksových autorech a zmapovat jejich práci na té které postavě. Výprava je velkolepá, jedná se o moderní komiksy s precizní kresbou, držet je v rukou je opravdový zážitek.
Přesto se jedná o poněkud odlišný způsob „sbírání spisů“, na kterém je o poznání více vidět ona původní sešitovost komiksu. To má svoje pro i proti. Proti tomuto způsobu mluví fakt, že podobná vydání nejdou po příběhu, ale berou komikovou řadu, jak běží a leží, tedy pokud mají sešity stejného scenáristu. Malířů se toto netýká a právě díky nim jsou omnibusy Marvelu směsicí nejrůznějších stylů.
Prvním podobným omnibusem, který u nás vychází, je Daredevil, hrdina přímo legendární, ale u nás vždy ve stínu Spider-Mana, se kterým jej mimochodem pojí vřelé přátelství. Daredevilovi u nás nepomohlo ani nepříliš povedené filmové zpracování, takže toto je vlastně jeho první větší příležitost, jak se představit zdejšímu publiku. Matt Murdock, slepý právník, se proměňuje v rudého ďábla, na kterého jsou všichni zločinci krátcí.
Jeho úhlavním nepřítelem je král podsvětí Kingpin, jenž je vývojem událostí v současnosti stejně slepý jako Daredevil. Ten však přišel o zrak již v dětství a jeho ostatní smysly se zlepšily natolik, že se nejenže obejde bez očí, ale ostatní smysly se mu změnily k neuvěřitelné dokonalosti. Přes den pomáhá jako právník, v noci jako maskovaný superhrdina řeší případy, na které je krátký ve svém obleku.
Tento omnibus, nazvaný Muž beze strachu, představuje práci scenáristy Briana M. Bendise. Ten je v USA oceňován zejména za to, že do Daredevila přinesl novou náladu a celkově typickou mainstreamovou sérii přitemnil do jakýchsi historek z podsvětí. Tím Daredevila, jehož nejslavnější časy panovaly v 80. letech, kdy se o něj scenáristicky staral jedinečný Frank Miller, přiblížil tomu, co můžeme dnes v podstatě brát za moderní komiksový standard.
Hrdinové dneška nemůžou být černobílí, nikdo by jim to nevěřil (snad jen kromě toho Spider-Mana, ale tam je to spíš diagnóza). A také je fakt, že za všechna ta léta, co se superpadouši a superhrdinové společně potýkají, vytvořili si i oni mezi sebou prapodivná pouta, které bychom mohli nazvat jakkoli, jen ne jako standardní.
Ale přistupme už k obsahu tohoto omnibusu. První příběh, který nám Bendis předkládá, zachycuje pátrání novináře Daily Bugle, novin, pro které pracuje i Spider-Man Peter Parker, jenž pátrá po tom, co se skutečně stalo v domácnosti jednoho z Daredevilových protivníků, podivného žabího muže, jenž beze stopy zmizel právě po potyčce s Daredevilem. Vodítkem a jedinou stopou je padouchův syn, který trpí tyranií vlastního otce a láskou ke komiksům.
Stejně silnou dějotvornou silou je v tomto příběhu i kresba Alexe Maleeva. Styl kombinuje realistickou kresbu s kresbou dětskou, protože je to právě onen malý chlapec, jenž ve svých kresbičkách ukazuje, co že se to vlastně stalo. Právě první příběh je díky výtvarnému pojetí nejzajímavější, i když ve skutečnosti nováčkovi příliš nevysvětlí, kdo je vlastně Daredevil.
Tomu se omnibus věnuje naplno ve zbývajících dvou příbězích. Ten druhý v pořadí (kreslí realistický David Mack) je pak z hlediska děje nejzásadnější. Slepý Kingpin přijme do svého království zločinu syna jednoho z bossů z Chicaga, a tím si zadělá na problémy. Mocichtivý mladík zjistí, že Kingpin zná veřejnou identitu svého úhlavního nepřítele a přesto jej nechává na pokoji. Vycítí, že právě zde se skrývá klíč ke svrhnutí krále podsvětí.
Jeho jménem vyhlásí odměnu za zabití Matta Murdocka, čímž uvede do pohybu sérii atentátů, jimž musí Daredevil, ovšem bez kostýmu a pouze v obleku, čelit. Mezníkem je i vražda samotného Kingpina, která posune děj událostí v šílenou honbu za dopadením toho, kdo za tím vším stojí. V novinách se nakonec objeví i článek odhalující pravou totožnost Daredevila, čímž se hrdinovo postavení mnohonásobně zhorší.
V troskách je jak Kingpinovo králosvtví, tak osobní Murdockův život. Opět musí bojovat pouze jako právník a krom pátrání po novém protivníkovi musí ještě přesvědčit veřejnost, že úctyhodný jurista, jímž je v civilu, není válečník bojující se zločinem napřímo.
Poslední, nejkratší příběh, pak situaci v podstatě jenom zhoršuje. Matt Murdock se stane obhájcem superhrdiny jménem White Tiger obviněného neprávem ze zabití policisty. Vzhledem k situaci, kdy není jasné, či je a nebo není Daredevilem, je případ bedlivě sledován veřejností, která má už dost maskovaných metalidí a je připravena udělat z případu White Tigera exemplární příklad.
Bendis skutečně přivádí Daredevila ke křížku. Murdock zpytuje svědomí, krátce se na scéně dokonce objeví jeho zbožňovaná Elektra, čímž je zachována kontinuita s Millerovým Daredevilem. Po skončení omnibusu je proto ve vzduchu více nezodpovězených otázek než na jeho začátku a čtenáři nezbyde než doufat, že BB/art vydá další pokračování co nejdříve. Přesto je skvělé, že se nakladatelství do podobné akce pustilo. Ještě nikdy jsme u nás neměli (pomineme-li působení Semicu z raných 90. let a zdaleka ne tak objemného Bažináče Alana Moora) takovou možnost přičichnout k tomu, co to je opravdový sešitový komiks, a to i přesto, že tento je vydán na kvalitním papíře a v luxusním vydání.