Joker: Oslava 75. výročí
Pochmurný žertéř – úvod

Nejen Jokerův původ v komiksu, ale i vznik Jokera jako postavy je poněkud obestřen tajemstvím. Víme, že ve čtyřicátých letech výtvarníci Bob Kane a Jerry Robinson, a s nimi scenárista Bill Finger, vytvořili první sešit s Batmanem a potřebovali pro své bojovníky se zločinem najít nového protivníka. Předtím Batman a Robin bojovali se šílenými vědci a šéfy gangů, ale ani jeden se těmto hrdinům nemohl rovnat. Nato na scénu vstoupil záhadný zločinec s přezdívkou Joker, bledý, s úšklebkem, zelenými vlasy a ve fialovém obleku. Jeho zjev byl kombinací několika vlivů: jedním byl znak zábavního parku na Coney Islandu, který se ušklíbajícímu se zlosynovi podobal. Pak tu byla karta, kterou dostal Bob Kane od Jerryho Robinsona, a konečně a především tu bylo nalíčení, ve kterém herec Conrad Veidt hrál v němé filmové adaptaci románu Victora Huga Muž, který se směje, z roku 1928. (Jak mnozí vědí, Ed Brubaker a Dough Mahnke tento název v roce 2005 znovu použili pro svoje vylíčení prvního setkání Batmana s Jokerem.)
Po úspěšné premiéře se Joker bleskově stal neustále se znovu objevujícím nepřítelem a ocitl se na první příčce seznamu zločinců, kterým Batman a Robin čelili. První roky předvedly Jokera jako nemilosrdného vraha. V této ukázce už čtenář najde první stopy Jokerova obrovského ega, ale také jeho smrtící plyn, který ovlivní obličejové svaly oběti tak, že tvář ztuhne v děsivém šklebu. Po prvních několika desítkách vystoupení se ale Jokerova osobnost začala měnit.
Stal se z něj spíše oslnivý bankovní lupič, který pro každou vlnu zločinu přijde s nějakým originálním udělátkem. Na sedm let poslední Jokerova vražda se odehrála v příběhu „Laugh, Town, Laugh“ (Detective Comics č. 62, 1942) od Fingera, Kanea a Robinsona, ve kterém šílený klaun oddělal několik herců. Symbolicky pak jeho další vystoupení, v příběhu „Joker jde po Poslední míli“ (The Joker Walks The Last Mile, Detective Comics č. 64, 1942) ukazuje Jokera, kterému se povedlo přežít elektrické křeslo. Svým způsobem se tím znovuzrodil a několik desítek let se pak ke svým vrahounským způsobům nevracel.

19.11.2015 ()