Džungle rtěnek
Knihovna – Lidové noviny

Candace Bushnellová Džungle rtěnek (BB art) Candace Bushnellová (* 1958) je autorkou předlohy populárního seriálu Sex ve městě. I v nové próze pokračuje v započaté linii: dějištěm se stal opět New York a hrdinkami úspěšné ženy; už jim však není něco po třicítce, nýbrž něco po čtyřicítce, a ještě svůdnější než sex je pro ně kariéra. Tři emancipované grácie - šéfredaktorka časopisu, ředitelka filmové společnosti a módní návrhářka - přebírají na své cestě džunglí byznysu tradiční mužské državy a role. A platí za úspěch nemalou daň.
Bushnellová nás zavádí mezi smetánku, kde si ženy kupují pro radost diamanty, chodí na večírky „na počest zahájení prodeje plnicího pera značky Mont Blanc“ a románek prožijí tu s multimiliardářem, tu s manekýnem předvádějícím spodní prádlo. Což neznamená, že jde o červenou knihovnu; vždyť o boháčích psal i Proust -a nebylo to vůbec špatné. Důležitější než kulisy je zde prototyp moderní západní hrdinky, který autorka předkládá. Novodobá úspěšná žena podle Bushnellové nejde na kariéru přes postel či konexe, ale vlastní cílevědomostí a urputností. Rtěnka tu může být metaforou dýky stejně jako (pro freudiány) absentujícího penisu. Všechny odvrácené stránky oslňující profesní dráhy si totiž hrdinky vytrpí dvojnásob: byly úspěšnější než muži, což se neodpouští.
Džungle rtěnek (přeložila Jiřina Stárková) není próza literárně výjimečná, ale zručná a kultivovaná. Obsahuje řadu trefných postřehů, vtipné vnitřní monology hrdinek i zajímavě - v časových přískocích - vedený děj; snad jen konec nemusel vyznít tak smířlivě. A ještě něco. Byť je to kniha o ženách a opačné pohlaví dostane občas řádně na frak („Muži jsou jen vystrašené třasořitky s pérem.“), není to kniha feministická, ale v rámci své životní filozofie poctivá a hledající.